notification_importantKas sina oled juba hääletanud? Valime Aasta Aarde 2024!
Kasutajanimi:

Parool:


Pole kontot? Registreeri!

Unustasin parooli


Toeta uue veebilehe valmimist!


Kiri administraatoritele


Enigma

Peitis 09.10.09 Tauno, Airi, Laura-Liisa [tralls]

Tüüp: Mõistatusaare
Maakond / linn: Tartumaa
Raskusaste: peidukoht 4.0, maastik 1.5
Suurus: mikro
Aarde asukohainfo nägemiseks logi sisse!

Kirjeldus:

II Maailmasõja käigus krüpteerisid sakslased oma salasõnumid Enigma masina abil. Juba I Maailmasõja ajal loodud ja vahepeal kommertskasutust leidnud aparaat oli Saksa armees kasutusel täiustatud kujul. Laevastiku omavaheliseks sõnumivahetuseks arendati seda aga veelgi edasi. Koodid murti õnneks lahti, aga on üsna tõenäoline, et kui sakslased oleks oma protseduurireeglitest jäägitult kinni pidanud, poleks vastasleeril süsteemi lahtimurdmiseks õnnestunud piisavalt infot hankida. See omakorda oleks ilmselt sõja lõppu kõvasti edasi nihutanud. Inimfaktorit arvestamata ning ainult tehnilisest küljest vaadatuna oli aga süsteem niivõrd hea, et osad pealtkuulatud sõnumid on tänaseni kinniseks jäänudki. Enigma häälestuseks võimalike kombinatsioonide hulk (3.1 x 1025) on piisavalt suur, et ka kaasaegsed arvutid “toore jõu” meetodi kasutamisel lahjaks jäävad.

Geopeituri pilgu läbi vaadatuna on aga tegu lihtsalt ühe vihjevarjamise variandiga, kus üks täht teisega asendatakse ja vastupidi. Ehk asja idee on mõlemal juhul üks ja sama – peita kellelegi mõeldud kasulik info kõrvalise pilgu eest. Kasulikuks infoks on sedapuhku järgnev tekst:

BUOG TZXH XRGM THUC TEEC BEMT OLSY BEZD AUSF LLIM
IJIB WKEG YZIG AWLF YDML UNBX OHBZ AZUY APOM TSJI
QCXZ ATKZ JXKH QYCT XXDE HULJ FXQW XFXT VLFC IWAU
XZZL UGOG BHTP PLPI

Jah, see tekst on mõeldud just Sulle, geopeiturile! Tekst on igaks juhuks sellisel kujul, et kõrvalised isikud ehk mugud aru ei saaks, et tegu on õnneliku kohalejõudmise juhendiga aarde juurde. Aga et kuidas siis Sina sellest aru saama peaksid?

Siin tuleb omakorda mängu masina seadistamisel abiks olev paber (vt. pilti). Just seda laadi võtmed tuli sõjaaja operaatoril masinasse sisestada, et laevakapteni poolt edastatud sõnum loetavaks muuta. Osa sellest võtmest tuli leida spetsiaalsetelt paberilehtedelt, osa saadeti koos sõnumiga. Juuresolev pilt on kokkuvõtlik lihtsustus eelnevast, protseduurireeglitekohane ülesehitus oleks häirivalt keerukas. Ehk sõnumi sees võtmeid ei edastata ja piisab ainult ühest paberist.

Selleks, et Sa ei peaks antikvariaate mööda tänaseks hirmkalliks muutunud Enigmat taga ajama, tuleb Sulle appi see sama aparaat, mille ekraani Sa parasjagu põrnitsed. Lisatud linkidelt leiad nii temaatilist taustainfot kui ka ühe simulaatori, mis Su arvuti II Maailmasõja aegseks Enigmaks muudab.

Head lahendamist!

Vihje: magnet

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|0|1|2|3|4
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|5|6|7|8|9

Lingid: http://users.telenet.be/d.rijmenants http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

Lisapunktid Tüüp Koordinaadid
Aare Lõpp-punkt Geokontroll 82/284

Aarde sildid: soovitan (3), lumega_leitav (1)(täpsemalt)

Geocaching.com kood: GC1ZTE1

Logiteadete statistika:   132 (93,0%)  10   16   11   5   0   0  Kokku: 174